24 juli 2011

När man får mer än man önskar...

Jag har en liten lista där jag skriver upp idéer på ämnen att ta upp här på bloggen.
Ett av ämnena som finns på den listan är att jag tycker att nyhetsrapporteringen från våra grannländer i svenska medier är usel. När jag träffar norska, danska och finska kollegor så inser jag att de så gott som alltid har betydligt bättre koll på vad som händer eller har hänt i Sverige än vad vi svenskar har om vad som händer i deras länder. De senaste dagarnas rapportering från de ohyggliga händelserna i Norge har säkert med råge jämnat ut statistiken just nu, men jag tycker att nyhetsrapporteringen även annars kan bli så oerhört mycket bättre. Det kan ju gå veckor emellan nyheter från våra grannländer i TV, radio och tidningar.



För att åtminstone jag själv i framtiden ska undvika den pinsamma svenska okunskapen (som ofta tolkas som stöddigt storebrorskomplex eller ointresse!) så kommer jag framöver att så ofta jag kan, läsa de ledande nyhetssiterna från våra nordiska grannländer och även se om det går att beställa andra nordiska TV-kanaler separat från min TV leverantör.
Det skadar nog inte heller att öva lite på att förstå vad de säger (har ibland väldigt svårt med danska:o) Undrar dessutom hur mycket man lär sig i skolan om våra grannländer och deras språk nuförtiden?


- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Sjöbågen,Växjö,Sverige

Inga kommentarer: