29 december 2012

Sådan är politiken

Jag är ingen känslig person, men jag tycker alltid att det är jobbigt att läsa kommentarer, framför allt när det kommer från "vanliga människor"om att "politiker skor sig", "politiker fuskar" eller "politiker är idioter" mm. Visst finns det idioter inom politiken, precis som i folket i övrigt men jag gillar inte att det är så OK att säga vad som helst om någon bara för att hon/han råkar vara politiker.


En klok regel man kan använda är "Skriv aldrig något om en person som du inte kan säga direkt till henne/honom!"

Själv försöker jag alltid göra mitt bästa, är ödmjuk inför mina uppdrag och försöker alltid att vara varsam och sparsam med skattebetalarnas pengar. Privat har jag aldrig gjort, gör inte och kommer inte att göra några tveksamma avdrag i deklarationen. Åtminstone inte så länge jag är politiker. Jag tar inte heller ut arvoden för alla möten och träffar jag är på i egenskap av politiker då jag tycker det känns lite girigt. Jag skulle aldrig ta emot gåvor av någon som förväntar sig något av mig som politiker i gengäld och har hittills i alla fall inte ens blivit erbjuden någon.

När det gäller politikerlöner och pensionsfrågan så är det ju faktiskt så att det är väldigt annorlunda att vara politiker än att ha ett "vanligt" jobb. Vilken annan yrkesgrupp riskerar att bli av med jobbet vart fjärde år? Hur många andra sätter sin egen person och sitt privata liv "i pant" för sitt jobb? En politiker är dessutom i princip alltid i tjänst. För detta tjänar ett kommunalråd c:a 40 000:-/månad. Om man tycker att det är för mycket så kanske man ska ställa sig frågan om man tror att det skulle bli bättre med någon som accepterar mindre betalt?



när det gäller pensionerna ska man självfallet inte kunna pensionera sig efter 12 år i riksdagen eller som kommunpolitiker på heltid, men någon typ av omställningsförsäkring måste rimligen finnas. Arbetsmarknaden för avdankade politiker är nog annars ganska begränsad:o)
Men självklart ska arbetslinjen gälla även för före detta politiker!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Sjöbågen,Växjö,Sverige

2 kommentarer:

Pieter Kuiper sa...

Men politiska uppdrag ger ju också rätt till obegränsad tjänstledighet. En politiker har alltså alltid ett vanligt jobb att gå tillbaka till. Varför behövs då dessutom dessa otroligt generösa pensioner till så väldigt många personer?

Ulf Hedin sa...

Det stämmer möjligen i teorin. Jag känner ingen som varit politiker en längre tid som har något "arbete" att gå tillbaka till. Det funkar ju inte i verkligheten att vara borta från ett jobb i tolv år eller mer och sedan komma tillbaka till arbetet som om inget hänt.