06 mars 2009

Kvotering är lika fel nu!

Under många år var mitt eget parti den starkaste kraften i svensk politik mot kvotering. Nu går partiledningen ut med att till nästa val ska hälften av namnen på våra listor vara kvinnor och 20% ska vara helt nya i politiken. Jag är inte på något sätt emot fler kvinnor i politiken, eller fler nya kandidater men att kvotera in dem just därför att de är just kvinnor eller nya är fundamentalt feltänk. Det måste ju vara så att det är det som du har innanför pannbenet och inte det du har i byxorna som avgör om du är lämplig kandidat eller inte. Jag hade hoppats att vi var på väg bort från kollektivistiskt grupptänkande mot ökad individualism, men så verkar inte vara fallet längre i ett parti som alltmer lämnar ideologin bakom sig och upphöjer pragmatismen till sin nya ledstjärna. Moderaterna som skulle vara en syntes av liberala och konservativa idéer känns just nu oerhört urblekt. Att man dessutom satsar på gamla sosseidéer när dessa inte ens längre verkar ha särskilt starkt stöd i opinionen verkar dessutom långtifrån strategiskt rätt inför valet 2010. Gissar att Centern och folkpartiet sitter och gnuggar sina händer.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jaa du problemet med ditt resonemang är just att det är det som man har innaför byxorna som i långa tider har kvoterats, män har kvoterat män så enkelt är det... Men jag delar din uppfattning att moderaterna kör copycat på oss socialdemokrater. Och därmer riskerat att bara förbli bleka kopior.
//Amelie

Ulf Hedin sa...

Låt oss anta att du har rätt i att män har kvoterat män tidigare. På vilket sätt skulle det göra en kvotering åt andra hållet rätt? Kålsuparteorin brukar förkastas i alla andra sammanhang, men här helgar helt uppenbarligen målet vilka medel som helst. Låt oss istället göra rätt från början och behandla varandra som de individer vi är.

Mona sa...

Det är dock märkligt i allt kvoteringsprat att man bara pratar i termer av kvotering när det gäller mansdominerade miljöer. Varför pratas det inte om kvotering i kvinnodominerade miljöer? Jag skulle aldrig vilja ha ett jobb för att jag är kvinna - eller pga mitt utländska påbrå. Snacka om att slå undan benen för folk! Stå på dig Ulf! :)

Maria PI sa...

Jag tänker såhär när det gäller kvotering...Något måste göras för att flytta upp kvinnorna i maktens korridorer. Idag är mycket byggt av män och således anpassat för likasinnade och det finns nästan inget utrymme för något annat. En "mjuk" kille passar inte heller in i maktens korridorer. Det är som att de som sitter där bara släpper in precis likadana människor som redan finns där och det är ju det som är problemet. Jag trodde från början att min generation skulle "lösa" detta problem - MEN - jag satt på en middag med gamla chalmersklasskompisar och vi pratar affärer och jobb en kille säger då såhär: Jag skulle aldrig anställa en kvinna istället för en man ifall de har ungefär samma kompetens - kvinnan ska ju vara barnledig och det skapar bara problem....då blev jag knäckt och kände att men va fan inte ens min generation har tänkt att göra något åt den sneda maktfördelningen i samhället!! Jag tror inte att det skulle behövas kvotering om man skapade ett samhälle som gjorde att det var lika enkelt eller lika "riskfyllt" att anställa en man som att anställa en kvinna. Kvinnornas löner måste höjas så att det inte blir mer gynnsamt för familjen om kvinnan är hemma längre än mannen etc. Det finns ju en professor i Uppsala, tror jag det var, som har tittat på hur platsannonser till ex chefsposter skrivs och i många fall så är annonserna skrivna för män, ord i annonsen är ord som män kan relatera till men som inte kvinnorna kan relatera till...Ja du ser ju Ulf, jag kan skriva ihjäl mig om detta för jag tycker dels det är så himla intressant, dels så är jag kvinna och "utsatt" dels så är jag ju en problemlösare ut i fingerspetsarna så jag måste försöka lösa detta innan jag dör =)